Scouting is vrijwilligerswerk

Ook de scouting verenigingen in Alkmaar kunnen alleen bestaan dankzij de vele vrijwilligers. Met veel plezier besteden zij hun vrije tijd aan scouting. Leiding geven aan de speltakken, samen klussen en onderhoud doen, schoonmaken, leuke kampen avonturen verzinnen of zitting nemen in het bestuur. Allemaal mogelijk gemaakt door onze vrijwilligers.

Ben jij enthousiast en vind je het leuk om kinderen en jongeren te begeleiden als leiding in een speltak ? Of heb je misschien bestuurlijke kwaliteiten die je wilt inzetten? Dan is Scouting op zoek naar jou! We kunnen je hulp bij een van de scouting groepen in Alkmaar goed gebruiken.

Leidinggevende bij één van de leeftijdsgroepen.

Als leidinggevende bij één van de leeftijdsgroepen (speltakken) zorg je, samen met je medeleiding voor een te gek programma voor de kinderen of jongeren, waarbij meiden en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen. De meeste speltakken draaien één keer per week. Buiten deze ‘opkomsten’ bereid je als leiding samen het programma en de eventuele kampen voor. Wil je meer weten? Ga dan op zoek naar een scoutinggroep bij jou in de buurt en informeer naar de mogelijkheden.

Vrijwilliger binnen een scoutinggroep

Naast de leidinggevenden die in de scoutinggroep zorgdragen voor het programma-aanbod voor de jeugdleden, zijn er tal van ondersteunende functies die belangrijk zijn voor een goed draaiende groep. Bij scouting kun je besturen, maar je kunt ook een bijdrage leveren als materiaalmeester, gebouwbeheerder of verhuurder. Als groepsbegeleider heb je veel contact met de leiding van de speltakken. Kortom, er zijn heel veel verschillende en uitdagende functies! Je bent daarbij al een topvrijwilliger als je maar een paar uur van je vrije tijd aan Scouting kunt besteden.