Scouts

Ben jij tussen de 11 en 15 jaar en heb je zin in actie? Sluit je dan aan bij de scouts! Scouts, of soms (zee)verkenners en (water)gidsen genoemd, zijn jongeren die het leuk vinden om buiten bezig te zijn en daar toffe avonturen te beleven. Bij veel van de Alkmaarse groepen is dit een gemixte groep scouts, maar er zijn een aantal groepen die ze nog gescheiden hebben.

Bij de scouts staan zelfstandigheid en scouting technieken centraal. Dit betekent dat we in ploegen werken en in die ploegen aan de slag gaan met uitdagende activiteiten zoals vuur maken, tochten lopen, leren zeilen en knopen.

Ploegen

De scouts werken in ploegen (Bij sommige groepen ook wel patrouilles genoemd) en worden daar werken de scouts samen onder de leiding van een Ploeg Leider (PL) en die word ondersteund door een Assistent Ploeg Leider. Dit zijn vaak ervaren scouts die de ploeg leiden en de nieuwere scouts aansturen om de scouting technieken ook te leren.

Zelfstandigheid

Naast samenwerking en elkaar helpen als er problemen zijn, is het ook belangrijk dat scouts (een deel van) een opkomst leren organiseren. Deze groep scouts wordt op deze manier relatief zelfstandig en de scouts worden voorbereid op de volgende speltak, de explorers, waarin ze zelf activiteiten gaan organiseren. Zo blijven scouts zich steeds verder ontwikkelen, dit heet bij Scouting de ‘doorlopende leerlijn’.

Uniform

Bij de landscoutinggroepen dragen de scouts een bruin (khaki) uniform. Bij de waterscouting dragen de zeeverkenners een blauw uniform. Bij dit uniform hoort een das van de groep en op het uniform draagt de scout badges om aan te tonen waar die is geweest en insignes om aan te tonen wat de scout allemaal geleerd heeft.