Waterscouting Marco Polo

De Marco Polo is sinds 1964 de enige echte waterscoutinggroep van Alkmaar.
Bij ons staat het spel op en rond het water centraal, waarbij jongens en meisjes vanaf 7 jaar ieder weekend een spannend programma beleven. In de zomer zeilen wij op het Alkmaardermeer, roeien wij door de grachten van Alkmaar, kanoën wij in Koedijk, maar beleven wij vooral iedere week een nieuw avontuur. In de winter gaan de boten het water uit en zorgen wij met z’n allen dat ze weer klaar zijn voor het vaarseizoen.

Wil je een keer komen kijken bij de groep? Dat kan! Stuur ons gewoon even een berichtje: marcopoloalkmaar.nl/contact/

Dolfijnen

De dolfijnen zijn onze jongste leden en zijn gevestigd in Koedijk, Alkmaar-Noord. Hier komen jongens en meisjes van 7 tot 11 jaar iedere week samen om onder begeleiding van de stafleden een programma te doen. Vaak is dit een spel of knutselwerk in thema. In de zomer wordt er ook gekanood door Koedijk.

Zeeverkenners / Watergidsen

Van 11 tot 16 jaar hebben de meiden (watergidsen) en jongens (zeeverkenners) hun eigen programma en opkomst, bij het wachtschip of de botenloods. De invulling hiervan komt wel overeen. Leren zeilen/roeien/varen staat op deze leeftijd centraal. Tevens krijgen ze de mogelijkheid om een officieel CWO-kielbootdiploma te behalen!

Wilde Vaart

Als de scouts 16 jaar zijn, komen de jongens en meiden weer samen bij de wilde vaart. Hier maken zij zelf het programma en heeft de staf een meer begeleidende rol. Deze zelfstandigheid bereidt de jongeren voor om later wellicht staf te kunnen worden.

Stam

De oudste groep binnen de Marco Polo heet de stam. Hier zitten jongens en meiden van 18 tot ongeveer 24 jaar. Zij draaien volledig zelfstandig en zijn vaak ook staflid van een andere speltak. Zij houden zich ook regelmatig bezig met onderhoud van het materieel.

De zeeverkenners van scouting Marco Polo Alkmaar aan het zeilen op het Alkmaardermeer.
Het ruim 115 jaar oude wachtschip dat wordt gebruikt als clubhuis varend door de Alkmaarse grachten.
Als het goed weer is, kanoën de Dolfijnen in Koedijk.