Scouting De Geuzen

In 1918 is Scouting (toen heette het nog padvinderij) naar Alkmaar gekomen. Scouting De Geuzen is ontstaan uit een afsplitsing van de”Kaninefatengroep” . Door het grote ledenaantal in 1934 zijn De Geuzen op 7 oktober van dat jaar een nieuwe groep gestart.  En met ruim 100 jeugdleden leden zijn we nog altijd springlevend!

Scouting De Geuzen heeft op vele plekken in Alkmaar een onderkomen gehad: op de plek van het vroegere overdekte zwembad, in het Heilooerbos, aan de Zandersloot en zelfs in het Accijnstorentje. Sinds 1974 zijn de Scoutingopkomsten in de Geuzenkorf aan het Honkpad in wijk De Hoef. De Geuzen hebben een eigen accommodatie en een ruim eigen terrein, waar activiteiten kunnen worden gedaan.

De Geuzen is een zeer actieve Scoutinggroep, die meedoet aan lokale activiteiten, zoals het kinderfestijn tijdens Alkmaars Ontzet, diverse buurtfeesten, het Hoeverdorpsfeest in Egmond aan de Hoef en ook zijn we ieder jaar betrokken bij de Dodenherdenking aan de Harddraverslaan in Alkmaar.
De Geuzen zijn ook regionaal actief, zoals bij de beverdoedag, de jungledag en de district Scoutingwedstrijden. Dit zijn gezamenlijke Scoutingevenementen in Noord-Holland. Ook landelijk en internationaal nemen leden en kaderleden van Scouting De Geuzen deel aan onder andere Nationale Jamborees, Hike en Interessekampen, het Noorderlijk Pinksterkamp en diverse Wereld Jamborees, zoals in Zweden, Japan en Amerika.

Binnen De Geuzen staan ervaring van het leidingteam en de kwaliteit van het Scoutingprogramma hoog in het vaandel. Leidinggevenden volgen diverse Scoutingtrainingen, er worden maandelijks vergaderingen gehouden en het Scoutingprogramma is afwisselend en uitdagend voor diverse leeftijden. Aan het eind van het Scoutingjaar gaan de kinderen op weekend- of zomerkamp (een week), waarbij de jongste kinderen vlak bij huis blijven en de oudste jeugdleden vaak naar het buitenland gaan.

Daarnaast heeft de groep ook verschillende groepsactiviteiten om de saamhorigheid te versterken tussen de verschillende speltakken en tradities in ere te houden. Groepsactiviteiten die jaarlijks plaatsvinden zijn:  Baden-Powelldag (Robert Baden Powell was de oprichter van Scouting), St. Jorisdag (kampvuuravond), overvliegen, groepskampweekenden, de Jamboree On the Air (zenden met andere groepen), het groepsdiner (verjaardagviering van de groep) en de inmiddels bekende oliebollenactie.

Kortom: De Geuzen is een actieve, gezellige groep waar altijd wel iets te beleven valt!

Kijk voor meer informatie eens op www.de-geuzen.nl of op onze Facebookpagina: ‘De Geuzen’